tirsdag 18. september 2007

På Hald...

Nå har jeg vært på Hald Internasjonale Senter i litt over 4 uker. Her går jeg på Strømmestiftelsens utvekslingsprogram Act Now, på studiene tverrkulturell forståelse og internasjonalt arbeid. Året består av et 6 ukers langt høstkurs , 7 måneders praksis, og 6 ukers vårkurs. Her på skolen er det 67 elever fra 13 forskjellige land, noe som gjør det ekstra spennende og gøy å være her.

For min del går praksisoppholdet til Peru, Lima. Der skal min team-mate, Therese, og jeg jobbe på CEDETEP, et senter for tenåringsmødre(12-18 år). Mange av disse jentene har blitt utsatt for voldtekter og incest og trenger et sted der de kan være, og få hjelp til å stabilisere sin situasjon. På senteret får de mulighet til å gå på skole, og ta kurs i bl.a. baking og frisering.
Vårt arbeid går for det meste ut på å delta i hverdagslivet på senteret. Følge jentene til legen, hjelpe med lekser, passe på at de gjør pliktene sine og rett og slett bare å være der med dem. (Les mer her.)


Er veldig vanskelig å forestille seg at jeg er i Lima om 15 dager. Tida går så utrolig fort. Blir spennende å møte en ny og fremmed kultur, ny mat og nye mennesker, ikke minst, å møte jentene på mødresenteret. Må innrømme at jeg gruer meg litt til å være borte fra familie, venner, Norge; alt det som er trygt og godt; i 7 måneder, men tror dette kommer til å bli et utrolig givende år, med mange positive opplevelser.

Følg med videre på bloggen, og legg gjerne inn kommentarer:D

3 kommentarer:

Kristin sa...

Hanna du er så søt og snill! Dette blir et fantastisk eventyr for deg! Åh, du er heldig altså! Du tok helt klart riktig valg i høst!:) Kan man besøke? Kjempe glad i deg, og lykke til. Ikke at du trenger lykke til fra meg, for dette klarer du flott! Store koseknuseklemmer (var det det det het igjen?) fra Kristin

Hanna sa...

Så koselig! Er bare 5 dager til jeg drar nå, så er en smule spent;) Er bare å komme på besøk i Peru, hadde vært knallers:D Glad i deg,Kristin! Koseoverdoseklemmer:p

Anders sa...

Så du klarte å bestemme deg til slutt altså...

Mvh Fetter Anders

www.wesnes.net/wordpress