søndag 7. oktober 2007

Lima!!

Endelig er jeg her, og har vært her i tre dager. Noe av det første jeg leste om Lima, var at det var en stor, forurensa og overskya by. Alt dette stemmer, MEN, Lima er så mye mer. Er en utrolig eksotisk og sjarmerende by. Menneskene her er helt fantastiske hyggelige og hjelpsomme. Vi er til sammen 6 jenter og 2 gutter som er i Lima ut oktober. Denne måneden bor vi hos vertfamilier. Lena og jeg havna i en av de rikere delene av byen ”La Molina”. Her har vi basseng, TV i nesten hvert rom, internett og nypressa juice hver morgen, for å nevne noe. Er hele tida innom familiemedlemmer (fra tanter og fettere til barnebarn), og i begynnelse sleit vi med å finne ut hvem som faktisk bodde i dette huset;) Alle er helt fantastiske, og jeg har det kjempebra her. Allikevel føles det litt rart å skulle tilbringe denne måneden i luksus når jeg vet hvor store forskjellene er på fattig og rik her i Lima (noe som er et stort problem her).

Utenom å være hos vertfamilier (der det er engelskforbud) har vi i dag hatt vår aller første spansktime i en av de mer vestlige bydelene, Miraflorés. Etter kurset spiste vi, og smakte på tradisjonell peruansk mat; anticucho (vel og merke ved siden av mat fra Pizza Hut). For dere som ikke vet hva det er så er det oksehjerte. Smaker overraskende likt som biff, namnam. Føler vi blir mer og mer peruanske, og vi har til og med fått oss peruansk mobilnummer, claro! Ellers har Lena og jeg funnet ut at vi har stort talent i å ta buss og combi alene. Litt om bussen: Èn kjører. Èn sitter i døra og får folk inn på bussen. Gjerne i fart. Når vi skal av roper vi ”Bajan, bajan, bajan!”, som er et eget verb for å gå av bussen, og da er det bare å raske på, og komme seg ut av bussen. En busstur koster ca. 1 soles, altså det samme som 2 kroner. Høres kanskje ikke så komplisert ut, men det er det. Kreves talent å utføre alt dette uten en peruaner;)
Alt i alt er jeg veldig positivt overraske over Lima. Gleder meg skikkelig til de neste månedene!

2 kommentarer:

Kristin sa...

Uh! stilig hanna! Bra du trives! Høres ut som om du opplever masse allerede! Blir god i spansk av det her eller? Jeg har bestilt meg tur til sør-afrika i februar forresten:D Du har en fin blogg! Kommer det noen bilder etter hvert? Stor klem fra Kristin

Hanna sa...

Hehe..forstaar mer og mer spansk, men vanskelig aa snakke da;) Provde aa legge ut bilder, men funka ikke:s Men skal nok faa det til:D Saa digg med Sor-Afrika, men det betyr vel at du ikke kommer til Peru??:p